Wonen bij Pleyade
Heb ik een indicatie nodig om te komen wonen?
Komt u bij ons wonen met zorg? Dan heeft u een indicatie nodig van het CIZ. Maar op steeds meer locaties kunt u ook zonder indicatie een woning huren. Het adviesteam informeert u graag over de mogelijkheden. Neem contact op met het adviesteam via 026 – 751 7310 of adviesteam@pleyade.nl.
Wat zijn de mogelijkheden om zorg te ontvangen met een indicatie uit Wet langdurige zorg (Wlz)?
Wanneer u een indicatie voor zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz) heeft ontvangen, zijn er meerdere mogelijkheden om zorg te ontvangen. Graag leggen wij u kort uit wat de mogelijkheden zijn:
- Modulair pakket thuis (mpt): met mpt ontvangt u Wlz-zorg thuis. U hoeft dan niet te verhuizen. Het gaat hierbij om verpleging, persoonlijke verzorging, begeleiding, huishoudelijke hulp, logeeropvang, behandeling en vervoer naar behandeling en/of begeleiding. U kunt alleen gebruik maken van mpt als u niet alle zorg uit de Wlz-indicatie nodig heeft en u thuis verantwoorde zorg kunt ontvangen. Dit kan zijn vanuit verschillende zorgorganisaties.
- Volledig pakket thuis (vpt): met vpt blijft u thuis wonen, maar ontvangt u de volledige zorg vanuit een zorgorganisatie zoals Pleyade. U ontvangt dan dezelfde zorg thuis zoals dat u zou ontvangen wanneer u bij een zorgorganisatie zou wonen. In deze situatie wordt de zorgorganisatie betaald door het zorgkantoor voor de geleverde zorg. Het kan hierbij gaan om verpleging en persoonlijke zorg, begeleiding, behandeling, vervoer naar behandeling en/of begeleiding, ondersteuning bij eten en drinken, schoonhouden van de woonruimte en logeeropvang.
- Verblijfszorg: dit is een zorgvorm waarbij u verhuist naar een locatie van een zorgorganisatie zoals Pleyade. Het kan hierbij gaan om een tijdelijk verblijf, deeltijdverblijf of een volledig verblijf.
Pleyade biedt bovengenoemde benodigde zorgvormen aan. Welke vorm voor u het beste passen is, bespreken de woon- en zorgadviseurs graag met u.
Waar moet ik aan denken als ik ga verhuizen? Wat is er al en waar zorgt Pleyade voor?
Dat hangt van uw situatie en locatie af. Op alle locaties zijn een bed, linnenkast en wastafel aanwezig, maar u kunt ook uw eigen meubelen meenemen.
Wanneer u naar Pleyade verhuist ontvangt praktische informatie over uw nieuwe woningen.
Wat is er verzekerd door Pleyade en wat moet ik zelf verzekeren?
Pleyade sluit voor u een aansprakelijkheidsverzekering en een inboedelverzekering af. De aansprakelijkheidsverzekering gaat tot € 2.500.000,- per aanspraak. Het eigen risico per schade is: Zaak-schade € 1.000,00,- Letselschade € 2.500,- Eigen bijdrage: € 450,-.
Uw inboedel is verzekerd tot € 10.000,- per aanspraak. U heeft een eigen bijdrage € 250,-
Mocht u antiek, sierraden, etc. hebben die onze verzekerde som overstijgt dan raden wij u aan zelf een extra waardeverzekering afsluiten.
Wanneer u naar Pleyade verhuist ontvangt u meer informatie over de verzekeringen via het adviesteam of uw aanspreekpunt op de locatie.
Betaal ik huur?
Dat hangt van uw situatie af.
Op een aantal woonlocaties kunt u volledig zelfstandig wonen. Dan betaalt u iedere maand huur.
Woont u bij ons omdat u zorg nodig heeft op grond van de wet langdurige zorg? Dan betaalt u een eigen bijdrage. Ook als u zorg thuis krijgt, bijvoorbeeld met een Persoonsgebonden Budget (PGB), volledig pakket thuis of een combinatie van zorg van de instelling en een pgb. Het CAK berekent uw eigen bijdrage. De woon- en zorgadviseurs van het adviesteam kunnen u hier meer over vertellen.
Is er verschil in huurprijzen voor de verschillende huurappartementen?
Ja. De huurprijs is afhankelijk van de grootte van het appartement en het puntenwaarderingssysteem. Het adviesteam kan u hier meer over vertellen.
Wat heb ik voor verdere kosten?
U kunt zelf uw tv-provider kiezen en betaalt deze ook zelf. Vaak worden er ook kosten gerekend voor de was. In het overzicht op de pagina kwaliteit ziet u welke kosten voor uw eigen rekening zijn.
Kan ik een huisdier meenemen als ik kom wonen?
Ja dat kan, maar is het wel belangrijk dat u of uw naasten zelf voor het dier kunnen zorgen.
Bijv: het verschonen van een vogelkooi, kattenbak, voeden, het uitlaten van huisdieren etc. De zorg is daar niet verantwoordelijk voor.
Mag ik mijn eigen huisarts houden?
Ja, u kunt uw eigen huisarts houden. Wanneer u bij ons komt wonen bespreken we de mogelijkheden.
Komt er een tandarts bij Pleyade?
Wanneer u bij ons woont op basis van de wet Langdurige zorg, heeft u recht op tandheelkundige hulp van Pleyade. U kunt ook uw eigen tandarts houden. Dan betaalt u zelf voor het vervoer. Maakt u gebruik van de tandarts van Pleyade, dan is het vervoer geregeld. Op de woonlocaties hebben we overeenkomsten met een tandarts die op afspraak werkt voor bewoners van Pleyade, met uitzondering van de locaties in de Liemers.
Kan ik aangeven op welke verdieping ik wil wonen?
Ja, u kunt uw voorkeur aangeven. Dan houden wij daar zoveel mogelijk rekening mee. Het kan wel betekenen dat het daardoor langer duurt voordat u een woning krijgt.
Kan ik een tuin/balkon krijgen?
Ja, u kunt uw voorkeur aangeven. Dan houden wij daar zoveel mogelijk rekening mee. Het kan wel betekenen dat het daardoor langer duurt voordat u een woning krijgt.
Kan ik met een urgentieverklaring wonen bij pleyade?
Dat hangt van uw situatie af. Neem contact op met het adviesteam om de mogelijkheden te bespreken. Neem contact op met het adviesteam via 026 – 751 7310 of adviesteam@pleyade.nl.
Wachtlijst
Hoe lang is de wachtlijst?
Dat wisselt per woonlocatie.
Mag ik op meerdere wachtlijsten staan?
Ja dat mag en is mogelijk.
Samen zorgen
Kan ik tijdelijk logeren bij Pleyade?
Ja, dat kan. U leest hier meer over op de pagina Logeren bij Pleyade.
Aanleunwoning
Als ik ingeschreven sta bij Entree kan ik dan ook reageren op een woning van Pleyade?
Op dit moment kan dat niet. De woningen van Pleyade zijn nog niet algemeen inzichtelijk. Neem contact op met het adviesteam voor meer informatie. Neem contact op via 026 – 751 7310 of adviesteam@pleyade.nl.
Heeft Pleyade ook aanleunwoningen en zo niet waar kan ik dan wel terecht voor een aanleunwoning?
Voor een aanleuningwoning kunt u terecht bij uw gemeente.
Wat is het verschil tussen een aanleunwoning en wonen bij Pleyade?
In een aanleunwoning woont u in een beschermde woonomgeving waar diensten worden geleverd vanuit een zorginstelling. Wonen binnen Pleyade is op basis van WLZ indicatie.
Staat u vraag er niet tussen?
Revalidatie
Is er een wachtlijst bij Pleyade Revalidatie?
Het kan zijn dat er tijdelijk geen plek is. Dan kunt u afhankelijk van uw vraag op de wachtlijst geplaatst worden. Maar om zo goed en snel mogelijk te herstellen is het belangrijk dat u zo snel mogelijk start met revalideren. Uw specialist bespreekt met u de mogelijkheden.
Hoe verloopt het proces van aanmelden tot revalidatie?
Moet u revalideren? Dan meld uw arts u aan bij het Adviesteam van Pleyade. Daar wordt gekeken of er plaats is bij Pleyade Revalidatie en per wanneer u hier terecht kunt. Het adviesteam neemt vervolgens contact met u op om verder af te stemmen.
Kan ik mijn eigen meubels meenemen naar de revalidatiewoning?
Nee, u komt tijdelijk bij ons verblijven. U neemt uw eigen kleding en verzorgingsspullen mee en mag de kamer opfleuren met enkele persoonlijke accessoires.
Wat als ik niet meer naar huis kan?
Wanneer tijdens uw revalidatie blijkt dat het niet meer lukt om zelfstandig thuis te wonen, dan kunnen we samen met u, uw naasten en het revalidatieteam op zoek naar een nieuw thuis. Misschien wel op een van onze woonlocaties.
Wat zijn de bezoektijden?
Wij hanteren geen bezoektijden. Uw bezoek is altijd welkom. Het is wel fijn als zij rekening houden met de zorg- en behandelmomenten.
Wie vergoed het verblijf?
Om te kunnen revalideren krijgt u een indicatie vanuit de zorgverzekeraar. We noemen dit een DBC- GRZ (diagnose behandel combinatie-geriatrische revalidatiezorg).
Moet ik aanvullend verzekerd zijn om te revalideren?
Nee, dat hoeft niet. Dit wordt vanuit de basisverzekering vergoed.
Hoe groot is mijn kamer bij revalidatie?
Op de pagina van Pleyade Revalidatie leest u meer over de kamers en de locatie.
Heb ik een eenpersoonskamer?
Ja, het kan wel zijn dat u de badkamer deelt met een andere cliënt.
Heb ik een eigen badkamer?
Op de revalidatielocatie hebben niet alle kamers een eigen badkamer.
Zijn er activiteiten op de revalidatie locatie?
Als u komt revalideren is er een heel behandelprogramma die aan de hand van uw vraag wordt samengesteld. Activiteiten kunnen daar een onderdeel van zijn.
Is er een restaurant?
Ja, er is een restaurant aanwezig.
Mag ik eten van thuis meenemen?
Ja, dat is mogelijk. U heeft ook de beschikking over een eigen koelkast.
Kan ik met gasten in het restaurant eten?
Dat kan in overleg.
Is er een TV op de kamer?
Ja, er is een TV op de kamer aanwezig.
Is een telefoon op kamer?
Nee. De meeste cliënten hebben zelf een mobiele telefoon.
Hoelang duurt de revalidatie?
Dat hangt af van uw situatie en doel. U bespreekt dit met uw revalidatieteam.
Wat is het multidisciplinaire behandelteam?
Dat is het betrokken behandelteam, medisch behandelaren, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopediste, diëtiste, activiteitenbegeleiding en woon- en zorgadviseurs.